Choklad lyfter godismarknaden

Delfi Nyhetsbrev 2017 /

Konsumtionen av choklad och konfektyr ökade med 1,0 procent under 2016. Konsumtionen av sockerkonfektyr minskade något, medan chokladmarknaden ökade med 2,8 procent. Det visar Delfis totalmarknadsskattning Choklad & Konfektyr 2016, som nyligen presenterades.

– Chokladkonsumtionen ser ut att fortsätta sin tillväxt de närmaste åren. Vi konsumenter fortsätter välja choklad när vi vill unna oss något gott, säger Malin Cleverdal, International Category Leader för choklad på Cloetta.
Mjölkchoklad fortsätter att vara svenskarnas favorit, främst smaksatt sådan enligt Malin Cleverdal. De senaste åren har en mängd nya chokladsorter dykt upp på butikshyllorna, och mycket talar för att utvecklingen fortsätter.
– Vi ser att konsumenterna är intresserade av nya smakupplevelser och smakkombinationer, vilket gör att det fortsätter skapas nya chokladprodukter, säger Malin Cleverdal.
Intresset för premiumchoklad fortsätter, inte minst ekologiska produkter och produkter med högre andel naturliga ingredienser.
– Tidigare bestod premiumsegmentet nästan enbart av mörk choklad, nu ser vi ett intresse för även mjölkchoklad i intressanta smakkombinationer av premiumråvaror, säger Malin Cleverdal.