Dagligvarukartan ger unik överblick

Delfi Nyhetsbrev 2017 /

ICA fortsätter att dominera svensk dagligvaruhandel med 50,8 procent av dagligvarukedjornas försäljning 2016, en ökning med 0,1 procent. Det visar Dagligvarukartan, som för tolfte året i rad publiceras av Delfi i samarbete med HUI och DLF.

Tvåan Coop har 19 procent, och fortsätter att tappa marknadsandelar till Axfood och Bergendahls, som har 16,4 respektive 7,7 procent av marknaden 2016. Lidls och Nettos marknadsandelar var oförändrade och stannade på 3,9 respektive 2,2 procent.

Dagligvarukartan är en överskådlig väggkarta över svensk dagligvaruhandel. Den visar utvecklingen för de sex största aktörerna i branschen, samt ger en överblick över marknaden i våra nordiska grannländer. Dagligvarukartan kan beställas kostnadsfritt hos oss. Den går även att ladda hem som pdf, samt som tillhörande Powerpoint-presentation.