Kommer Amazon rita om kartan för dagligvarubranschen?

Delfi Nyhetsbrev 2017 /

Nyheten att e-handelsjätten Amazon köper livsmedelskedjan Whole Foods slog ner som en bomb i juni. Affären, som är värd närmare 120 miljarder kronor, är det största förvärvet hittills för Amazon och ses av bedömare som en revolution inom livsmedelsmarknaden.

Whole foods har idag 466 butiker med cirka 90 000 anställda i USA, Kanada och Storbritannien, och har som affärsidé att erbjuda exklusiva ekologiska livsmedel. Affären gör nu att e-handelspionjären Amazon plötsligt får tillgång till hundratals fysiska livsmedelsbutiker, något som ses som en upptrappning av Amazons långvariga kamp med livsmedelsjätten Walmart.
Food tech-experten Johan Jörgensen betecknar affären som början på en ny era i ett inlägg på sin blogg på Di.se:
”Nu börjar det. Ingen kan längre gömma sig bakom plattityder som att mat är för svårt eller komplext för tech-sektorn att kasta sig över. Ja, det är svårt och komplext, men det är det också att bygga om det globala transportsystemet, sekvensera DNA eller kolonisera Mars. Men plötsligt händer det.”
Johan Jörgensen menar att affären innebär att Amazons affärsmodell nu är på väg att föras in i världens största sektor, och att det kommer att få stora konsekvenser:
”Det som driver framtidens matsystem kommer inte att vara glättiga lådor i ögonhöjd eller extrapriser för bonuskunder. Det kommer att vara nya, datadrivna tjänstelager, filtrering, nya onlinebaserade mediamodeller. I en datadriven värld med nya tjänstelager flyttas enorma värden och vi kommer att se nya tjänstegiganter uppstå.”