Lönsamheten utmaning för ICA:s och Axfoods e-handel

Delfi Nyhetsbrev 2017 /

Färdiga matkassar via nätet har funnits i ett antal år, men nu ökar antalet kunder som vill göra sina vanliga livsmedelsinköp online. Helt e-baserade aktörer som Mathem och Mat.se har fått konkurrens av livsmedelskedjornas egna e-handelssatsningar. Tillväxten är god – men den stora utmaningen är att skapa lönsamhet.

Andelen livsmedel som säljs via e-handel spås öka med en procentenhet årligen de närmaste åren, från dagens två procent till fem procent 2020 och tio procent 2025.
Både Ica och Axfood var sent ute med sina e-handelssatsningar. Ica, som sjösatte sin e-handelsplattform 2015, redovisar hela 48 procents ökning av sin e-handel under första halvåret i år jämfört med i fjol. Axfood, vars kedjor Willys och Hemköp etablerade sina e-butiker under 2016, uppger att satsningen ”går enligt plan”. Förutom de egna kedjornas e-handelssatsningar har Axfood nyligen förvärvat såväl Mat.se som matkasseföretaget Middagsfrid.
– Som konsument vill vi fortfarande se, lukta och känna på mycket av det vi köper. Inte minst frukt och grönt. Vi på Axfood vill vara där kunden är, och därför handlar det i dag om att erbjuda konsumenten alternativ. Att kunna handla både i butik och på nätet. Vi fortsätter därför utveckla e-handeln, samtidigt som vi satsar och bygger nya fysiska butiker, säger Claes Salomonsson, presschef på Axfood.
Både Hemköp och Willys erbjuder idag både avhämtning av plockade varor i butik samt hemkörning.
– Hela 90 procent av Hemköps e-handelskunder vill ha hemkörning. Willys kunder är däremot mer benägna att hämta i butik, säger Claes Salomonsson.

Både Ica och Axfood uppger att den största utmaningen är att tjäna pengar på e-handeln.
– Över tid så är lönsamheten den enskilt största utmaningen för e-handeln. Mat är ju en lågmarginalbusiness, säger Icas vd Per Strömberg i en intervju med Computer Sweden.
Axfood är inne på samma linje, men ser också logistiken som en stor utmaning.
– Idag packar vi matkassarna i butik. Att få utrymme för detta, medarbetare som sköter plocket och sedan hela transportfrågan… Ja, det är mycket logistik som ska till och funka, säger Axfoods presschef Claes Salomonsson till Delfi, och tillägger att köpet av Mat.se bidragit med e-handelserfarenhet och dessutom tre lagerlokaler.
– Hur vi kommer att packa i framtiden kan komma att förändras. Det är en av de bitar vi tittar på just nu.